Here you will find materials to promote academic writing and reading in subject teaching. You can use these to encourage students to reflect on their writing process and to practice individual skills in academic work. The spectrum ranges from graphics to illustrate individual aspects of academic writing and reading as a stimulus for reflection, evaluation criteria for text assessments, suggestions for peer feedback, writing and reading strategies for use in seminar sessions and as homework, and sample sessions and writing assignments.
General information about the writing process
- Hintergrundinformationen zur Förderung wissenschaftlicher Arbeitstechniken in der Fachlehre
- Anregungen zur Reflexion wissenschaftlicher Arbeitstechniken
- Auswahl fachübergreifender Kriterien zur Textbeurteilung
- Handreichung Lernzieltaxonomie
- Schreibtypentest: Erläuterung zum Einsatz
- Grafik: Grundlegende Tipps zum Verfassen von Hausarbeiten
- Grafik: Modell des wissenschaftlichen Schreibprozesses
- Grafik: Modellseminar zur Förderung wissenschaftlichen Arbeitens
- TZI-Modell (Themenzentrierte Interaktion)
Writing Assignments
Reading Strategies
- Auswahl von Lesestrategien zum Einsatz als Hausaufgabe und in Lehrveranstaltungen
- Lektüreregeln zur studentischen Selbstreflexion
- Grafik: Modell des wissenschaftlichen Leseprozesses
- Grafik: Unterschiedliche Arten des Lesens je Text und Kontext
Writing Strategies
Finding a research topic and writing the first draft
- Beispielsitzung zur Unterstützung bei Themenfindung und Rohtexten
- Arbeitsblätter Stationenarbeit zur Beispielsitzung
Revise